AIDC CLUB

Selamat Datang ke AIDC CLUB


    Siapa jadi menteri besar Perak jika pilihanraya diadakan ? Melayu DAP ? Melayu UMNO ? Melayu PKR ? Melayu PAS ?

    Share

    kumbang_aidc

    Posts : 133
    Join date : 2009-01-02

    Siapa jadi menteri besar Perak jika pilihanraya diadakan ? Melayu DAP ? Melayu UMNO ? Melayu PKR ? Melayu PAS ?

    Post  kumbang_aidc on Tue Mar 03, 2009 6:54 pm

    Anwar berkata begini di Seremban pada 1/3/2009 "Kita putuskan bukan nak balik Dato' Seri Nizar jadi Menteri Besar tu, Kita putuskan Let People Decide !".

    Adakah kenyataan ini membuktikan jika Pakatan Rakyat menang pilihan raya negeri Perak nanti, Dato' Seri Nizar tidak akan lagi menjadi Menteri Besar ?

    Seiring dengan kenyataan,Pengerusi DAP Perak Ngeh Koh Ham yang mengatakan calon melayu akan dipertandingkan DAP di pilihan raya umum akan datang, bermakna ada kemungkinan besar jika pilihan raya negeri Perak diadakan mereka akan menurunkan calon melayu.

    Jika calon melayu itu menang dan Pakatan Rakyat menang serta DAP mendapat kerusi paling tinggi di kalangan mereka, mengikut Undang-Undang Tubuh Negeri Perak. Calon itu akan diangkat menjadi Menteri Besar.

    PAS dan PKR akan dapat apa ?
    Berbaloikah pengorbanan Nizar mengadakan Road Show di sekitar Perak, jika PAS akan hilang kuasa dan kerusi MB jika PR menang nanti ?
    Mungkin tidak apa kerana melayu juga yang akan jadi Menteri Besar.

    Tapi...

    2 usul telah diluluskan 'sidang bawah pokok' pada 3/3/2009.
    Usul pertama, mengesahkan Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar yang sah sebelum ditumbangkan dalam rampasan kuasa BN.
    Kedua, membubarkan DUN bagi membolehkan satu pilihanraya peringkat negeri diadakan seperti hasrat Pakatan Rakyat sebelum ini.

    Jika usul kedua ini berjaya diterima seisi dewan dan Pilihan Raya diadakan. Apa yang Kumbang nyatakan di atas kemungkinan besar akan berlaku.
    Walaupun calon DAP seorang melayu dan menjadi Menteri Besar adakah beliau tidak akan menurut kata Ngeh bosnya nanti ?

    Secara teorinya, cerita calon Menteri Besar itu akan kekal sama seperti Nizar yang dikatakan menjadi 'boneka' DAP di Perak seperti yang dikatakan blogger Perak Bangkit.

    Adakah melayu Perak hanya akan layak menjadi pemimpin boneka sahaja?
    Tidak bebas membuat keputusan kerana ada yang mengawal ?

    Kumbang persilakan rakyat Perak untuk membuat keputusan...

    Kuasa Rakyat, Kuasa Keramat !!!!

    Pendapat anda bagaimana tentang isu ini ?

    bunga

    Posts : 189
    Join date : 2009-01-26

    Re: Siapa jadi menteri besar Perak jika pilihanraya diadakan ? Melayu DAP ? Melayu UMNO ? Melayu PKR ? Melayu PAS ?

    Post  bunga on Tue Mar 03, 2009 8:27 pm

    BN ~ UMNO dgn satu manifesto perjuangan dlm 12th.GE arituh dapat solid 27 kerusi dan ini menunjukkan rakyat negeri kejo yeop kejo tuh sebenarnya maukan kesenimbungan pemerintahan dari BN via UMNO yakni party orang Melayu...

    JIka diadakan PRK,
    ~ spt kata Ngeh, DAP akan letak calon Melayu DAP
    ~ kalau mng, sudah pasti calun Melayu DAP itu bole jd MB ~ sejarah akan berulang,dan nampak gayanya Perak akan mengalami cycle yang sama, MB BOneka mcm siNIzar...takkan siMB DAP Melayu mau lawan tokeyyy!!!

    ~ Melayu PAS/PKR akan jadi melukut ditepi gantang sama cam arituh,jadi puppet and Mr Yes man!!

    megat

    Posts : 9
    Join date : 2009-02-16

    Re: Siapa jadi menteri besar Perak jika pilihanraya diadakan ? Melayu DAP ? Melayu UMNO ? Melayu PKR ? Melayu PAS ?

    Post  megat on Wed Mar 04, 2009 7:01 am

    sekarang ni dorang sanggup undi sesiapa pun ,yang penting bukan calon dari Umno atau BN,

    kalau letak penyapu pun boleh menang,

    isk.. peluang nak jadi YB bleh ni haha

    apahallu

    Posts : 90
    Join date : 2009-02-19

    Re: Siapa jadi menteri besar Perak jika pilihanraya diadakan ? Melayu DAP ? Melayu UMNO ? Melayu PKR ? Melayu PAS ?

    Post  apahallu on Wed Mar 04, 2009 7:31 am

    megat wrote:sekarang ni dorang sanggup undi sesiapa pun ,yang penting bukan calon dari Umno atau BN,

    kalau letak penyapu pun boleh menang,

    isk.. peluang nak jadi YB bleh ni haha

    penyapu??tu bukan adik angkat khir toyo ke?? bounce rabbit

    detective conan

    Posts : 291
    Join date : 2009-01-14

    Re: Siapa jadi menteri besar Perak jika pilihanraya diadakan ? Melayu DAP ? Melayu UMNO ? Melayu PKR ? Melayu PAS ?

    Post  detective conan on Thu Mar 05, 2009 3:28 am

    penyapu mana?

    apahallu

    Posts : 90
    Join date : 2009-02-19

    Re: Siapa jadi menteri besar Perak jika pilihanraya diadakan ? Melayu DAP ? Melayu UMNO ? Melayu PKR ? Melayu PAS ?

    Post  apahallu on Thu Mar 05, 2009 4:55 am

    detective conan wrote:penyapu mana?

    yang khir toyo bagi kat ydp majlis daerah mane ntah dulu tu...

    suriati

    Posts : 5
    Join date : 2009-03-10

    Re: Siapa jadi menteri besar Perak jika pilihanraya diadakan ? Melayu DAP ? Melayu UMNO ? Melayu PKR ? Melayu PAS ?

    Post  suriati on Mon Mar 16, 2009 3:40 am

    bior deme tenganga pulak...bila tengok cara zamri memerintah..kalau dulu si nizar tu tak leh nak buat keputusan kalau dua beranak dalam dap tu tak setuju...sekarang ni semua keputusan hanya refer seorang je.. orang melayu kita ni kalau bab2 merusuh, mogok dan demontrasi ni bagi le kat kita...kesian dan malu sungguh le bila tengok kat tv dan surat khabo pasal rusuhan kat kuala kangsar hari tu...semuanya muka orang melayu dan berkopiah...kalau bangsa lain sibuk menjana ekonomi, orang kita lak sebok mempertahankan seorang menteri beso yang muka tembok...kak ti ni orang kelahiran kuala kangsar tapi duk kat kawasan paling kuat aura Anwar tu cuma yang nasib baik Adunnya masih lagi Arif Shah. Selalu kak ti jumpa si Arif shah ni pi pasar malam, kenduri orang kampung dan mana aje le... tapi tak pernah nampak le pulak kelibat anwar dan azizah kat masjid sembilang ni..

    bunga

    Posts : 189
    Join date : 2009-01-26

    Re: Siapa jadi menteri besar Perak jika pilihanraya diadakan ? Melayu DAP ? Melayu UMNO ? Melayu PKR ? Melayu PAS ?

    Post  bunga on Mon Mar 16, 2009 11:12 am

    suriati wrote:bior deme tenganga pulak...bila tengok cara zamri memerintah..kalau dulu si nizar tu tak leh nak buat keputusan kalau dua beranak dalam dap tu tak setuju...sekarang ni semua keputusan hanya refer seorang je.. orang melayu kita ni kalau bab2 merusuh, mogok dan demontrasi ni bagi le kat kita...kesian dan malu sungguh le bila tengok kat tv dan surat khabo pasal rusuhan kat kuala kangsar hari tu...semuanya muka orang melayu dan berkopiah...kalau bangsa lain sibuk menjana ekonomi, orang kita lak sebok mempertahankan seorang menteri beso yang muka tembok...kak ti ni orang kelahiran kuala kangsar tapi duk kat kawasan paling kuat aura Anwar tu cuma yang nasib baik Adunnya masih lagi Arif Shah. Selalu kak ti jumpa si Arif shah ni pi pasar malam, kenduri orang kampung dan mana aje le... tapi tak pernah nampak le pulak kelibat anwar dan azizah kat masjid sembilang ni..

    ~ dimana tuh Kak T? Rolling Eyes

    yang best siap berbaring atas jalan raya lagi tapi yg pelik bin ajaib bawak bendera Palestine la pulak.. scratch scratch

    suriati

    Posts : 5
    Join date : 2009-03-10

    Re: Siapa jadi menteri besar Perak jika pilihanraya diadakan ? Melayu DAP ? Melayu UMNO ? Melayu PKR ? Melayu PAS ?

    Post  suriati on Wed Mar 18, 2009 2:08 am

    kak ti orang Kuala kangsar dan segala2nya kat sana le...cuma bila dah keje je baru duk kat Seberang Jaya, Penang ni...
    tu yang sedihnya sebab orang kita ni tak reti nak guna otak kat kepala tapi guna otak kat kepala lutut gamaknya...depa tak belajo sejarah kot...Kat ti dari kecik moyang kak ti jaga dan depa berdua bercerita betapa peritnya hidup dizaman komunis, jepun dan orang putih dulu...ngapele orang kita tak reti nak menghargai keringat pahlawan2 dulu yang berkorban untuk orang melayu...tapi sekarang ni dah ada pulak orang melayu yang tak berhenti2 nak hentam orang melayu balik..

    ni semua anwar si pendendam punya pasal le...bila le dia nak?????

    ManJonG

    Posts : 58
    Join date : 2009-02-06

    Re: Siapa jadi menteri besar Perak jika pilihanraya diadakan ? Melayu DAP ? Melayu UMNO ? Melayu PKR ? Melayu PAS ?

    Post  ManJonG on Sun Mar 22, 2009 8:06 pm

    suriati wrote:kak ti orang Kuala kangsar dan segala2nya kat sana le...cuma bila dah keje je baru duk kat Seberang Jaya, Penang ni...
    tu yang sedihnya sebab orang kita ni tak reti nak guna otak kat kepala tapi guna otak kat kepala lutut gamaknya...depa tak belajo sejarah kot...Kat ti dari kecik moyang kak ti jaga dan depa berdua bercerita betapa peritnya hidup dizaman komunis, jepun dan orang putih dulu...ngapele orang kita tak reti nak menghargai keringat pahlawan2 dulu yang berkorban untuk orang melayu...tapi sekarang ni dah ada pulak orang melayu yang tak berhenti2 nak hentam orang melayu balik..

    ni semua anwar si pendendam punya pasal le...bila le dia nak?????


    sama la kak ti..
    tp nenek moyang saya x crita psl kehidupan deme.. xnak cucu rasa kut kepahitan dia...
    hidup dato' sagor Smile

    Sponsored content

    Re: Siapa jadi menteri besar Perak jika pilihanraya diadakan ? Melayu DAP ? Melayu UMNO ? Melayu PKR ? Melayu PAS ?

    Post  Sponsored content Today at 3:09 pm


      Current date/time is Thu Dec 08, 2016 3:09 pm