AIDC CLUB

Selamat Datang ke AIDC CLUB


    nak kahwin adat ke syariat lebih penting?

    Share

    nangkasedap

    Posts : 57
    Join date : 2009-02-07

    nak kahwin adat ke syariat lebih penting?

    Post  nangkasedap on Wed Mar 18, 2009 11:12 am

    nape nak kahwin perlu ribu riban dan pengantin lelaki kena sampai berhutang untuk belanja kahwin, bukan ke itu hanya adat sahaja, islam tak letak pun syarat begitu..

    teruna desa

    Posts : 125
    Join date : 2009-01-16

    Re: nak kahwin adat ke syariat lebih penting?

    Post  teruna desa on Fri Mar 20, 2009 7:56 am

    biasa le orang melayu, biar matu anak janngan mati adat

    ManJonG

    Posts : 58
    Join date : 2009-02-06

    Re: nak kahwin adat ke syariat lebih penting?

    Post  ManJonG on Sun Mar 22, 2009 8:18 pm

    yer la..
    kadang2 adat nie ade gak positif dia..
    mcm kawen2 ribu riban nie..
    kalo si laki kne spend byk nie.. xde la nak lepas si bini senang2 je.. sbb die dah kuar duit byk cam2.. rugi la..
    kekeke..
    positif beb~~ Basketball Basketball

    bunga

    Posts : 189
    Join date : 2009-01-26

    Re: nak kahwin adat ke syariat lebih penting?

    Post  bunga on Mon Mar 23, 2009 2:47 pm

    nangkasedap wrote:nape nak kahwin perlu ribu riban dan pengantin lelaki kena sampai berhutang untuk belanja kahwin, bukan ke itu hanya adat sahaja, islam tak letak pun syarat begitu..

    Kalau berkemampuan xmengapa,pastinya pasangan mau hari pernikahan itu satu detik bahagia bg memulakan kehidupan baru utk dikenangi ~~tetapi ada ibubapa yang:

    ~~ mau menunjuk2,berlagak dan riak walau pun hakikatnya terpaksa berhutang piutang~~

    Basketball Basketball Basketball

    nangkasedap

    Posts : 57
    Join date : 2009-02-07

    Re: nak kahwin adat ke syariat lebih penting?

    Post  nangkasedap on Wed Mar 25, 2009 11:14 am

    yang suka menunjuk2 yang membuatkan utang bertambah bukan main banyak...inilah sikap yang amat sedih, sanggup bergolok gadai dan semuanya...demi nak menunjuk

    bunga

    Posts : 189
    Join date : 2009-01-26

    Re: nak kahwin adat ke syariat lebih penting?

    Post  bunga on Wed Mar 25, 2009 7:38 pm

    nangkasedap wrote:yang suka menunjuk2 yang membuatkan utang bertambah bukan main banyak...inilah sikap yang amat sedih, sanggup bergolok gadai dan semuanya...demi nak menunjuk

    "Bio pape asal bergaye"~ tehehehhehhe Very Happy

    pokok

    Posts : 206
    Join date : 2009-01-02

    Re: nak kahwin adat ke syariat lebih penting?

    Post  pokok on Thu Mar 26, 2009 1:17 am

    bunga wrote:
    nangkasedap wrote:yang suka menunjuk2 yang membuatkan utang bertambah bukan main banyak...inilah sikap yang amat sedih, sanggup bergolok gadai dan semuanya...demi nak menunjuk

    "Bio pape asal bergaye"~ tehehehhehhe Very Happy

    rasanya dah tak sesuai lagi ayat tu di zaman skang...

    bunga

    Posts : 189
    Join date : 2009-01-26

    Re: nak kahwin adat ke syariat lebih penting?

    Post  bunga on Thu Mar 26, 2009 1:36 pm

    pokok wrote:
    bunga wrote:
    nangkasedap wrote:yang suka menunjuk2 yang membuatkan utang bertambah bukan main banyak...inilah sikap yang amat sedih, sanggup bergolok gadai dan semuanya...demi nak menunjuk

    "Bio pape asal bergaye"~ tehehehhehhe Very Happy

    rasanya dah tak sesuai lagi ayat tu di zaman skang...

    applicable to those yg berlagak walau tak punya kemampuan!! Very Happy

    teruna desa

    Posts : 125
    Join date : 2009-01-16

    Re: nak kahwin adat ke syariat lebih penting?

    Post  teruna desa on Thu Mar 26, 2009 1:46 pm

    susah la nak kata benda ni, kalau tak ikut trend, akan ada suara2 dari belakang seolah-oeh menimbulkan fitnah pulka, kalau buat kenduri besar kena kata belakang gak...baik gi kahwin kat SIAM he he...bule ke

    bunga

    Posts : 189
    Join date : 2009-01-26

    Re: nak kahwin adat ke syariat lebih penting?

    Post  bunga on Mon Mar 30, 2009 6:14 am

    teruna desa wrote:susah la nak kata benda ni, kalau tak ikut trend, akan ada suara2 dari belakang seolah-oeh menimbulkan fitnah pulka, kalau buat kenduri besar kena kata belakang gak...baik gi kahwin kat SIAM he he...bule ke

    Sebagai individu, buat setakat yang termampu atau sederhana tanpa meninggalkan adat resam dan budaya macam ukur baju ikut badan sendirilah~~
    Very Happy

    2/ peduli apa orang lain nak kata, sebab yang nak membayar hutang itu nti adalah diri sendiri lagipun tak luak dgn cakap2 orang~~lagipun dalam satu masa kita tak dapat memuaskan kehendak semua orang!!

    Yang utama, what do you want?Very Happy

    Perkahwinan yang sederhana tapi meriah
    dan ikut kehendak agama dan syariat tanpa menanggung beban hutang piutang
    selepas majlis~~

    YOU DECIDE~~ cheers

    Sponsored content

    Re: nak kahwin adat ke syariat lebih penting?

    Post  Sponsored content Today at 5:19 pm


      Current date/time is Sun Dec 04, 2016 5:19 pm